Hjulet, Karl Marx og Mark Zuckerberg. Svevende tanker om teknologi og mennesker.

En verden hvor svært lite virker konstant, bortsett fra endringen av den, kan oppleves som utfordrende på flere vis. Når endringene er så raske og fundamentale de siste 200 år som Arne Krokan skriver om på sin blogg (http://arnek.wordpress.com/2012/09/07/fra-jordbruks-til-digitalt-nettsamfunn-ny-bok/) er det tydelig at utviklingen går raskere og raskere. Kanskje for raskt for oss vanlige, dødelige?

I forrige innlegg dvelte jeg litt ved Kevin Kellys nærmest teknologideterministiske syn; Teknium som en evigvirkende kraft tvinger seg frem. Så langt tilbake som det fjerde årtusen f.Kr. finner Kelly argumenter for dette: Hjulet ser ut til å ha bli utviklet omtrent samtidig i Sentral-Europa, Mesopotamia og Nord-Kaukasus.

Fremmedgjøring

Datamaskinene og internett kan sies å være vårt hundreårs hjul og står sentralt i den rivende teknologiske utviklingen man har sett de siste 20 årene, og har potensielt stått for et like stort teknologiskifte som hjul, støpejern, dampmaskinen og andre banebrytende teknologiske nyvinninger.  Teknologi som brekkstang for omfattende samfunnsendringer har opptatt flere tenkere. Og i perspektivet om hva dette gjør med mennesket, så er det lett å tenke tilbake til Feuerbach og kanskje mer kjente Marx sine teorier om fremmedgjøring.

Bilde

Under den industrielle revolusjonen var det arbeidernes hverdag og vilkår på fabrikkene som bekymret kommunismens opphavsmann; mennesket kjente ikke lenger igjen verden slik den var ment å oppleves. Ser vi noe av det samme i dag?

Jeg vil argumentere for at fremmedgjøring fra den virkelige verden ligger i menneskets natur. Overtro, eventyr, science-fiction (og noen vil kanskje legge til religion her) har fascinert oss i årtusener. Enten som forsøk på å forklare ting vi ikke forstår, eller for å drømme oss bort og la oss underholde.

Teknologifrykt og mulighetsrom

Ofte handler debattene knyttet til teknologi, og da kanskje internett spesielt, om negative sideeffekter: Barna følger ikke med på læreren, men sitter på Facebook på smarttelefonen sin. Guttungen vil heller spille data og snakke med likesinnede via headset enn å gå ut å spille fotball med de andre i nabolaget. Verden har kommet oss for nærme, vi har sluttet å være mentalt tilstede der vi er. Hvor mange har ikke sett, eller selv opplevd å være, venner eller par på cafe og være mer opptatt av mobilene sine, enn hverandre?

Og dette er selvsagt realistiske og viktige bekymringer. Men det kan ikke overskygge de mulighetene som ligger i internettets potensial, det mulighetsrommet som har blitt gitt oss.

Den mer produktive debatten handler om hvordan vi kan bruke teknologi smart, for å løse oppgavene bedre. Hvordan kan vi bruke internett til å lære mer effektivt og bedre, være en pådriver for demokratisering i ordets videste forstand: Demokratifremmende i seg selv (ref. sosiale mediers rolle under den arabiske våren) og å gjøre kunnskap tilgjengelig for langt flere enn de priviligerte. Hvordan kan organisasjoner og bedrifter ta i bruk ny teknologi for å være mer produktive, kommunisere bedre og effektivisere prosesser?

Det er mulig at endringene skjer for fort for oss. Vi klarer ikke behandle alt, og tilpasse oss raskt nok, til å utnytte mulighetene optimalt.

Big data og predikative analyser

Med dette perspektivet i bakhånd blir det ekstra fascinerende å tenke på at Google ved hjelp av analyse av søkeord kan predikere når og hvor influensautbrudd er nærstående i tjenesten Google Flu Index. Google Insights for search, nå Google Trends, har lenge blitt brukt i den mer tabloide delen av journalistikken: «Dette søkte vi på i desember», «Hun er den mest populære damen å søke på i Norge», osv. Tjenesten brukes også aktivt av markedsførere og merkevarer for å prøve å se effekt av reklamekampanjer, presseomtale osv. Under ser man hvordan søk på «iphone 5» fordelte seg i 2012, relaterte søk og geografisk indeksering av søkehyppighet. Lanseringsuken var naturlig nok den uken med mest søk på produktet.
Bilde

Store mengder data kombinert med nye måter å behandle disse på skaper enorme muligheter. Blant annet prediktive analyser hvor enorme datamengder fra nettet, det være seg nyhetssider, blogger, arrangementer i fortid, nåtid og fremtid eller emner som vokser raskt i omtale i sosiale medier blir analysert av algoritmer. Ett av disse selskapene, Recorded Future har en åpen løsning hvor man kan forsøke seg som detektiv i fremtiden.

Graph Search

De siste ukene har det vært knyttet store forventinger til hva Facebook skulle lansere i Silicon Valley i kveld, 15. januar. Forslagene har vært mange og det har vært spekulert i at de ville gå i strupen på enten Google med å lansere sin egen søketjeneste , eller både Google og Apple ved å lansere sin egen Facebookmobil. Eller ville de «bare» lansere en utbedret versjon av iPad-appen?

Jeg forsøkte å finne ut av hva Facebook skulle lansere i dag ved hjelp av Recorded Future. Det klarte jeg på ingen måte. Det er flere ikke-ekskluderende mulige grunner til dette. Jeg er utrent i verktøyet. Jeg har kun gratisversjonen som inneholder visse begrensninger. Internettets meningsbærere innenfor feltet bommet. Eller kanskje den beste forklaringen: Zuckerberg og Facebook klarte å hindre lekkasjer og presentere nyheten slik de ville på kveldens pressekonferanse.

De har altså forbedret søkefunksjonen i Facebook, med «graph search», hvor man skal kunne finne mer av det man leter etter i sitt sosiale nettverk. Eksempelvis: «Hvem har vært i Barcelona» hvis jeg var ute etter personlige tips til neste tur. Sjekk selv ut her, og meld deg på ventelisten nederst på siden: http://www.facebook.com/about/graphsearch

Bilde

Selv om dette ikke går direkte i strupen på Google, så tråkker Facebook allikevel i Googles bed. Søk er penger, og henvisninger fra Facebook til restauranter, bilverksteder, flyselskaper, klesbutikker o.l.. vil vi måtte regne med at Facebook ønsker å kapitalisere på. Hvis de med dette ønsker å bli en mer integrert del av e-handelaktørers verdikjede, vil de i tillegg til de ovennevnte også møte Amazon ved muren, med stridsøksen hevet.

Runder av med å henvise til en strålende sak av the Economist, som stod på trykk i uke 48 i fjor, hvor de redegjør for hvordan internettets fire store (GAFA: Google, Apple, Facebook og Amazon) kjemper på flere fronter. «Technology Giants at War: Another Game of Thrones». Interessant lesning, også for de som ikke er fan av fantasysjangeren. Internettkrigen er nemlig høyst virkelig.

Bilde

Reklamer
Merket med , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Reklamer
bninnib

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

omb6501

This WordPress.com site is the bee's knees

camkah

This WordPress.com site is the bee's knees

Bloggøvinger SOS 6501 v13

NTNU Teknologi og samfunnsutvikling

pjnoreng.wordpress.com/

La ditt rike komme, la din vilje skje på jorden som i himmelen

pfalzburger

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

Stefan Johannessen

Det digitale nettsamfunnet

tinataucher

Teknologiendring og samfunnsutvikling

saharazari

A great WordPress.com site

TechTrond

Teknologi i hverdagen

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggere like this: